November
Nu är vi inne i November. Tiden går så oerhört fort. Milo är redan 2 månader.
Har inte riktigt haft ork att blogga. Väldigt trött och energilös. Milo har sovit väldigt dåligt på nätterna. Vi har ammat i timmar och han har inte blivit nöjd. Det har varit mycket gnäll. Han har varit väldigt frustrerad vid bröstet. Det har varit påfrestande för oss alla kan jag lova. 
Han har sen han varit nyfödd haft svårt att gapa och därför inte fått sådär jätte bra grepp om bröstet. Han orkar inte suga och tappar taget titt som tätt. Vanligtvis somnar han ifrån amningen. 
Senaste veckan har det varit väldigt jobbigt för oss båda. Han har varit mycket ledsen och velat amma konstant. Mina bröstvårtor har varit ömma för att han inte får nåt bra grepp och värre blir det när han blir sådär frustrerad och bara kostar med huvudet fram och tillbaka.

Igår var vi på bvc på tillväxt kontroll. Och någonstans i mitt hjärtat har jag känt att det är nåt som inte stämmer, att han inte blir mätt eller nåt sånt. Och mycket riktigt så har Milo inte gått upp som han ska och hans viktkurva har vänt neråt.
Jag tog upp hur amningen varit sista tiden och bad henne kolla hans tungband som jag upplevt lite kort. Och hon höll med om att det var kort och har skickat en remiss till Öron Näsa Hals i Danderyd. Troligtvis är det de som gör att han inte går upp i vikt. Han orkar inte amma som han ska och orkar därför inte öka produktionen. Håll tummarna för att det blir bättre om dom klipper hans tungband.

Men nu ska vi i alla fall ge ersättning som tillägg. Är rädd att det ska störa amningen ännu mer. Men inser att jag inte kommer kunna får upp produktionen genom att amma mer. Jag kan liksom inte amma mer än jag gör.  Då går jag under. 
Köpte i alla fall en flaska som ska vara skonsam om man inte vill störa amningen, barnet måste använda samma teknik som vid amning. Skapa ett vakum för att få ett flöde i flaskan och få fram maten. 
Provade det på Milo och det fungera inte alls. Nu i erfterhand inser jag ju att det är för att han inte orkar ska skapa vakum. Det är ju liksom därför inte amningen fungerar. Korkade  jag. Provade en mam flaska. Det går men oj vad arg han blir. Han kollar på en som om man vore djävulen. Får i honom knappt 20ml per gång. 
Mjölkfri ersättning är ju fruktansvärt äcklig så jag förstår honom. Fick tipset av bvc att ha lite vaniljsocker i till en början för att han ska vänja sig vid smaken och sen fasa bort det successivt. Bröstmjölk är ju sött. Förhoppningsvis hjälper det.


Nåt positivt mitt i mellan allt detta är att Truls äntligen verkar kunna äta mjölkprodukter, hans allergi har växt bort. 
Nu äter han till större delen mjölkprodukter i den lagade maten och 0,5dl youghurt till frukost. Till jul kanske han äter en helt mjölkbaserad kost. 
Då är det bara Milos allergi kvar.

Lägger in lite bilder från de senaste dagarna istället för att skriva om allt vi gjort, förutom att amma villsäga.

(null)

(Vi har pantat burkar, gjort en halloween pumpa, gosat faster som flyttat till Gotland, hängt hos Josefin och myst i soffan)

❤️
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress